top of page
  • Edytka

Vogel - Trasy wokół Jeziora Bohinj

Podczas czerwcowego pobytu w Słowenii, w przeuroczej wiosce Stara Fuzina znajdującej się niedaleko Jeziora Bohinj, zdobywaliśmy szlaki polecane nam przez właścicieli pensjonatu, w którym mieszkaliśmy. Pierwszym był popularny szlak na Vogel, który zaczyna się od wjazdu kolejką na górną stację Rjava Skala, następnie Orlova Glava (1682m) - Sija (1880m) - Vogel (1922m) i jak nam wystarczy czasu to jeszcze Rodica (1964m). Jak to opisał nasz gospodarz, czyli osoba od dziecka wspinająca się w tutejszych górach, wskazana trasa jest łatwa, krótka i przyjemna. Nie powinna zająć więcej niż 4-5 godzin, a z Rodicą może około 7h. Brzmiało to kusząco. Nie sprawdzaliśmy ile czasu zajęłaby nam wspinaczka bez użycia kolejki linowej, bardziej zależało nam na podziwianiu otoczenia z wysokości górskich grani.

Bezpłatny parking znajduje się tuż przy wejściu do kolejki. Latem ze względu na zwiększoną liczbę odwiedzających miejsca parkingowe mogą być zajęte. Parkowanie na głównej drodze niby jest niedozwolone, ale wszyscy tam zostawiali samochody. Dojeżdża tutaj też bezpłatny BUS nr 1.

OGÓLNY ROZKŁAD JAZDY KOLEJKI LINOWEJ

- W sezonie zimowym: od 08:00 do 18:00 (codziennie, co pół godziny).

- Poza sezonem: od 08:00 do 16:00 (codziennie, co pół godziny).

- W sezonie letnim: od 08:00 do 18:00 (codziennie, co pół godziny).

Ceny biletów :

Bilet normalny w dwie strony 29,50, dzieci €15,00, młodzież i seniorzy €26,00

Bilet w jedną stronę €22,00/ €12,00/ € 20,00 €

Bilet rodzinny (min 2 os dorosłe plus dziecko)

w dwie strony €25,00/ €12,50 /€22,00 ;

w jedną stronę €20,00 €10,00 €17,00

Nie spieszyliśmy się zbytnio, tak więc na górnej stacji zameldowaliśmy się dopiero około godziny 10. Widok z panoramicznej kolejki na jezioro Bohinj był spektakularny, jednakże trzeba zająć miejsce przy oknie, żeby cokolwiek zobaczyć. Ludzie są poupychani wewnątrz jak sardynki.

Widok na jezioro Bohinj z górnej stacji kolejki

Na górze, przy sprzyjającej pogodzie można spędzić miło czas na podziwianiu widoków, wypoczynku i zabawie. Jest tam restauracja, hotel, plac zabaw dla dzieci, miejsce do skoków z paralotnią, trasy dla rowerów.

My jednak udaliśmy się w stronę wyciągu na Orlove Glave.

Kolejną trasą, która została nam polecona to właśnie ta na Rodicę i Crna prest
Tutaj droga prowadzi w kierunku wyciągu krzesełkowego na Orlove Glave

Jest to bezpłatny wyciąg krzesełkowy czynny od 8:00 - 16:00. Działa bez przerwy i można z niego korzystać bez ograniczeń. Nie wiem ile wspinaczki zaoszczędził nam ten wyciąg, może 40 minut, ale była to dla nas po prostu dodatkowa atrakcja.

Wyciąg na Orlove Glave
Schronisko na Orlove Glave
Z szczytu, gdzie postawiono ten metalowy krzyż roztacza się przepiękny widok na okolicę

Z Orlova glava (1682 mnpm) udaliśmy się w kierunku Sija (1880 mnpm).

Trasa prowadząca w stronę szczytu Sija i dalej na Vogel
Na tej trasie jest zazwyczaj sporo turystów
Przepiękne widoki podczas wspinaczki

Po drodze minęliśmy rozdroże, z którego można było pójść trawersem w stronę Vogel lub wspiąć się na szczyt Sija. My oczywiście wybraliśmy tą drugą opcję. Prowadziła tam niełatwa trasa po kamieniach, ja praktycznie szłam na czworakach. Ze szczytu roztaczał się niewiarygodny widok. Był to moment na odpoczynek i przekąskę. Ten kawałek trasy zajął nam około 45 minut (1,5 km).

Widok ze szczytu Sija

Z Šiji ścieżka prowadzi granią z przepięknymi widokami na okoliczne szczyty. Następnie schodzimy do głęboko wciętego siodła przełęczy Vratca. Strome zejście zabezpieczają łańcuchy i klamry, trzeba bardzo uważać, gdyż tutejsze piargowiska są łatwe do poślizgnięcia.

Niby Vogel jest już w zasięgu wzroku i wydaje się być blisko, ale to niestety jeszcze nie koniec. Żeby dotrzeć na szczyt, trzeba jeszcze górę obejść. Wspinaczce przy wyjściu z przełęczy towarzyszą zabezpieczenia w postaci stalowych lin. Taka krótka, bardzo pomocna via ferrata. Dalej trawersujemy Vogela, aż do rozdroża, z którego można dotrzeć do Bivaku Globoko. To górski schron, gdzie można awaryjnie przenocować. Trasa na Vogel jednak skręca ostro w lewo i w około 20 minut dość mozolnej wspinaczki po kamieniach i głazach dostajemy się na rozległy wierzchołek. Na szczycie zainstalowano metalową puszkę z księgą wejść. Nie ma tabliczki szczytowej.

Widok ze szczytu Vogel

Na tej wysokości krajobraz charakteryzuje kosodrzewina i roślinność strefy alpejskiej. Widok ze szczytu zapiera dech w piersiach. Tutaj można usiąść, posilić się i bezwzględnie podziwiać te cuda natury.

Zasłużony wypoczynek na Vogel

Zejście znowu prowadzi do przełęczy Vratca, a stamtąd trawersem do doliny Planina Zadnji Vogel.

Droga powrotna

Dalej podejście do Orlove Glave. Wyciągiem krzesełkowym na Rjavą Skałę i w dół kolejką linową. Cała trasa zajęła nam 4,5 godziny, nie wliczając czasu na wjazd i zjazd kolejką. Polecana nam trasa na Rodicę została przeniesiona na kolejny sezon.

Zapraszam również na pozostałe posty o trasach z regionu Bohinj : Dolina Triglavskich Jezior - Alpy Julijskie